Terkini dari teratak ❤ sїℱαℚїℝ ◝їlm◡ ツ ❤

1
surat dah ada dalam peti

DARIKU...

DARIKU 5



Thaaha,
Kami tidak menurunkan AL-QURAN ini kepadamu
agar kamu menjadi susah...
Tapi sebagai tazkirah (peringatan)
bagi orang yang takut kepada ALLAH...







Pagi itu aku memulakan tugas dikaunter pendaftaran bersama Kak Ana dan Kak Widad. Manakala Hidayah dan Kak Fiza berada diruang legar dewan sebagai penyambut ibu-bapa yang hadir sebelum Ustaz mengambil slotnya. Nazrey sudah kelihatan bersama anak-anaknya. Anak-anaknya juga bakal menjadi peserta dalam kem kali ini. Aku hanya melayani setiap keluarga yang datang mendaftar. Setelah tamat, kami dipanggil untuk mesyuarat pembahagian tugas. Aku dan Kak Ana memilih untuk menjadi biro makanan dan kebajikan. Juga penempatan dan keselamatan. Setelah memastikan penempatan tiada sebarang masalah, kami bergegas ke dewan makan untuk menyiapkan apa yang patut sebelum dipanggil untuk mengiringi peserta perempuan ke dorm tempat tidur mereka.

Ada sesetengah ibu bapa yang merungut akibat tempat yang begitu selekeh dengan tingkap yang pecah dan lantai yang agak berhabuk. Tidak sejajar dengan bayaran yang dikenakan. Aku cuba untuk melayani semua kerenah mereka dengan sebaik mungkin. Tapi bagiku juga, tempat tersebut terlalu belakang dan agak tidak selamat kerana dibelakangnya betul-betul hutan berbanding terdapat dorm lain yang lebih hadapan dan agak selamat tetapi mungkin Ustaz mempunyai motif yang tersendiri untuk menjayakan programnya. Lagipun Ustaz sudah tentu biasa membuat program di situ sebelum ini jadi setiap tindakan Ustaz pasti ada sebabnya. Lagipun, untuk mendapatkan suasana motivasi yang sebenar memerlukan asuhan dari segi mental dan fizikal.

Setelah menyediakan makanan, kami mengedalikan cara pemakanan dan sedikit taklimat tentang peraturan makan yang digariskan oleh ADNIN Management and Traning Centre. Semua peserta mengikuti arahan yang diberikan sebaik mungkin walau ada yang tercengang dan tidak biasa bersuapan diantara satu sama lain. Perkara ini sebenarnya mampu merapatkan hubungan diantara satu-sama lain jika dinilai dari kelebihan dan sebagainya. Seronok melihat keletah mereka kemudian giliran kami pula menjamu selera. Usai makan, aku dan Kak Ana meneruskan agenda pembersihan dan mengemaskan semua peralatan seperti sedia kala. Program masih berlangsung didewan yang berdekatan. Hampir dengan jalan besar membuatkan ketakutan sedikit terubat walaupun hari siang.

Petang itu, dalam keletihan mengendalikan sesetengah peserta yang mempunyai masalah kesihatan, kelihatan Hidayah, Kak Widad dan Kak Fiza bagaikan bergegas untuk meninggalkan kawasan program. Persoalan yang ditanya tidak dijawab sepenuhnya sebaliknya ditinggalkan kami terpinga-pinga tanpa jawapan. Aku sudah mula cuak kerana hari yang hampir petang itu menunjukkan bahawa tugas menyediakan makanan begitu hampir. Kak Fiza yang menguruskan urusan makanan sebelum ini meninggalkan kami tanpa sebarang nombor telefon untuk kami hubungi. Ustaz juag turut keluar dan sekali lagi meninggalkan aku, Kak Ana, Umar dan Bukhari dan dibantu oleh 3 orang sahabat dari Shah Alam. Kak Ana juga begitu bimbang dengan keadaan yang berlaku tanpa diduga. Rekod menunjukkan ramai peserta yang mengidap gastrik pada kali ini. Andai tidak dijaga dengan betul pemakanan mereka, mungkin akan mengundang mudharat.


Petang itu kami terpaksa bertukar dewan dengan kumpulan PBSM yang mengadakan aktiviti disitu. Jadi kami beralih ke dewan dibahagian belakang. Jarak ke dewan makan menjadi semakin jauh dan memerlukan komunikasi yang amat berkesan untuk mengetahui pada waktu bila peserta akan dilepaskan untuk makan. Hari semakin berganjak petang. Kak Fiza pula tidak memberi tindak balas yang membantu kami. Umar yang mengambil alih peserta terpaksa melambat-lambatkan waktu. Aku dan Kak Ana di dewan makan begitu bimbang andai tiada makanan ketika itu. Bukhari datang menghampiri.

”Makanan dah siap? Adik-adik dah lapar...” kami kaget seketika.

”Kak Fiza pi mana dengan ustaz semua tu?? Kak Fiza yang uruskan makanan. Nombor telefonpun dia tak bagi...” aku mula melampiaskan kerisauan.

”Ntahla iss, aku pun tak tau. Harap-harap diorang pegi cari makanan. Aku bukan ape, takut adik-adik tu gastrik ke ape nanti. Tapi kalau Ustaz dan semua-semua gi cari makanan kenapa tak bagitahu kita? Kita kan exco makanan?”

”aku tak tau la na... harap-harap depa pi cari makanan. Tapi awat pi ramai sangat? Ustaz tak tau kot kita exco makanan?” aku mula menyedapkan hati atas situasi yang berlaku.

”Ustaz pegi ngan sapa? Bila?” Bukhari juga turut bimbang kerana masa yang sepatutnya diberi makan, makanan pula tiada lagi.

”Entah, tadi tanya diorang macam tak nak bagitau ja, Ustaz pegi dengan Kak Fiza, Kak Widad, Hidayah.” Kak Ana menyambung.

Akhirnya Kak Fiza menghubungi yang makanan akan sampai tidak lama lagi. Aku dan Kak Ana melafazkan syukur. Ustaz betul-betul membuatkan jantung kami berhenti berdegup. Seketika makanan tiba, hari sudah mencecah maghrib. Peserta diarahkan untuk bersolat dahulu. Kebanyakan banyak yang merungut tapi kami terpaksa menadah telinga kerana kami tidak sempat menyediakan di dalam masa yang singkat. Walaupun menarik nafas lega dengan kewujudan makanan, kami dikejutkan dengan seorang peserta perempuan telah terkena gastrik. Aku terpaksa menguruskan dewan makan, tugas untuk melihat peserta itu diarahkan kepada Kak Ana pada mulanya sebelum aku menyelesaikan kerja di dewan makan. Exco makanan dan kebajikan sebenarnya tidak boleh disatukan kerana kedua-duanya adalah tugas penting.

Kak Ana bergerak dahulu mendapatkan peserta tersebut sementara aku sibuk mengemaskan apa yang patut sebelum aku beransur mendapatkan Kak Ana. Tiba didewan hanya kelihatan Umar. Aku bertanyakan kedudukan Kak Ana tapi mendapat jawapan yang hampa kerana Umar juga tidak tahu di manakan Kak Ana. Fikiranku cepat menyatakan bahawa Kak Ana berada di dorm peserta perempuan yang berada di bahagian belakang sekali. Walaupun suasananya suram, kuteruskan jua langkah ke sana dengan hati yang berdebar-debar. Pintaku agar Kak Ana berada disitu.

Terima kasih daun keladi... sudah baca komenla lagi... sudah komen jangan lupa like n follow belog ni... sama2 berkongsi rasa.... jazakumullahu khoir

1 org sabahat cumil doakan kebahagiaan kami:

9n0L4 9n0L4 said...

rajin is menulis ehhh. mungkin utk kenangan sdiri di mase depan kot. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ yang sangat disukai ♥


Get this widget here

♥klik hat sukaaa ja ♥

` (1) ~family xtvt~ (10) ~mAkaN MaLaM~ (4) ~mAkaN pEtAnG~ (3) ~maKAn TenGAHaRi~ (2) ~QeRoJe~ (3) ~sAraPaN pAGi~ (3) aadk's activity (2) aaraIMANI (16) ADNIN (8) Aidilfitri (3) aYAh (6) babah (1) bAby bOotiEs (1) baby sandals (2) banjir (1) beads (1) BeRpaNTang (1) BicAra FiLeM (3) bicara ilmu (11) bisness (2) bLOgwalKinG (1) breastfeeding (1) BuKu dan Diri Ini (2) churp2 (1) cr0ChEt (2) dari HATI (63) detox (1) episod berukhwah (1) eSELL Shaklee (1) faceBLOG (1) faCEbOOk (1) FriDaY's mOod (1) fun (6) Gigi (2) GivEAwaY (2) header blog (1) Herblax (1) Horror... (3) HPA (8) info (3) islamDANjihad (12) it's about BESdAY (7) jaLAn2 nGan CiK aBg (10) jomodershaklee (1) kaWAn2 BlogGers (3) kaWan2 TawEn (2) KDSA beseri (1) keahlian shaklee (4) KeHaMiLaN (16) kEjaDiaN2 (3) Kelahiran (2) kisah chentaku~ (14) KoLEksi HadiAH (1) lemang (1) LiRik LaGu (2) little caliphs (1) makanan bayi 6-8 bulan (1) mamamasak (1) mASakAN (17) mealshake (1) memory~ (10) miNumAn (1) misTERi (1) muhasabahdiri (1) MyCoNTESt (2) Omega Guard (1) oRiGami (1) PantangLarangShaklee (1) parenting (1) pEmAnis MuLuT (1) pencuci mulut (1) penyusuan (1) percutian (9) perkahwinan (60) PerkemBanGan Bayi (3) perMaTa Hati KaMi~ (31) pReGnanCy (1) puding (1) RagAm MyRa (28) ramadhan (3) saja2 (37) SeGmeN2 (7) sekolah (1) sembelit kanak-kanak (1) Set berpantang (2) Set Detox (1) Set Kurus (3) Set Menyusu (1) shaklee (13) shaklee perlis (3) shakleespecialpromotion (1) Shape Up Set (2) SpOnTanEOus ThuRsdAy (5) tadika (1) TAG sana sini (27) taMAn2 iLmu (4) Temuduga (1) TiPs (4) uMuM (9) unDER coNStrUctiOn (4) UniK dAN lUCu (4) Ustaz Anas (3) Vita-Lea (2) Vitamin c 500mg (1) Vitamin e (1) WorDLeSs WeDNesDay (28) YESpackShaklee (2)