Terkini dari teratak ❤ sїℱαℚїℝ ◝їlm◡ ツ ❤

0
surat dah ada dalam peti

DIMANAKAH ETIKA ISLAM DALAM FILEM MELAYU KITA?

Aidilfitri yang baru sahaja berlalu masih terasa keindahannya apabila semua sanak saudara berkumpul menyulam ukhwah. Di kaca televisyen pula terhidang pelbagai juadah mata sebagai penghibur dihati. Saat seluruh keluarga berkumpul inilah adalah detik yang paling bahagia dalam hidup. Melangkah ke pesona filem melayu kebanggaan kita, telah banyak perubahan yang dipintal bersama arus pembangunan. Tetapi nilai dan etika agama telah banyak ditinggalkan sepi menghilang bersama desiran angin lalu.

Dapat duduk bersama ayah dan ibu membuatkan jiwaku begitu tenang sekali. Walaupun tidak dapat melancong mahupun memberikan hadiah yang mahal buat mereka, namun bagiku wang ringgit bukanlah aset penting dalam mendapatkan kasih sayang. Di kala itu banyak filem melayu dan luar ditayangkan. Memandangkan risiko filem atau drama luar tersebut menayangkan adegan yang tidak sepatutnya, ku mencari-cari jika terdapat filem melayu yang boleh dijadikan sajian kami ketika itu.

Tidak perlu kusenaikan tajuk-tajuk filem berkenaan, tetapi ianya jelas amat memalukan. Terpana aku seketika dengan adegan yang tidak sepatutnya itu, aku cuba mengawal perasaan malu yang menebal terhadap kedua orang tuaku. Bagaimana pula andai filem itu aku tonton bersama RASULULLAH?! Bayangkan pelakon-pelakon yang memegang nama ISLAM tanpa segan silu berkemban, bercumbuan, bermesra sehinggakan adegan di ranjang juga turut dipaparkan tanpa segan silu. Aliran pemikiran syaitan LAKNATULLAH yang disuntik ke dalam minda kita semakin menampakkan hasil. Propaganda barat juga telah mencatatkan kemajuan.

Aidilfitri yang mulia ini telah dicemari oleh cerita-cerita yang tidak berasas yang hanya memenuhi kepuasan pengguna tanpa memikirkan sensitiviti agama itu sendiri. Aku begitu pelik dengan pelakon-pelakon yang sanggup menerima watak sedemikian. Andai kebolehan dan bakat yang dipersembah, bukan itu landasannya. Andai mengejar gelaran pelakon serba boleh, maka sesungguhnya mereka termasuk dalam golongan orang-orang yang rugi. Hinanya Islam yang dibawa oleh Rasul kita. Jika kita tinjau fanomena yang berlaku disekitar, terdapat seorang artis yang ditanya mengenai pemakaiannya yang terlalu seksi, apa jawapannya?

”Saya tidak menganggu orang. Ini cara saya!”

Angkuh dan mudah sahaja jawapan yang diberikan tanpa berfikir kemungkinan yang mendatang. Kerana itu Rasulullad bersabda bahawa ”TAFAKKARAS SA’AH KHAIRA MIN ’IBADATI SUNNAH”. Pentingnya berfikir sebelum membuat sesuatu tindakan itu amatlah berharga agar apa yang kita buat itu tidak melebihi had yang digariskan. Andai filem yang ditonton itu filem berunsur keagamaan, ianya turut tergolong dalam golongan orang yang mencemari kesucian Islam. Babak-babak yang diselitkan kadangkala bagaikan menghina Islam yang syumul. Mereka tidak ubah seperti orang barat yang membuat karikatur nabi, mencela keagungan Al-Quran. Di filem bertudung tapi luar dari pengaruh skrip, mereka kembali mendedahkan aurat. Inikah filem-filem yang kita banggakan?

Jika YA, kita juga turut menyumbang kearah kehancuran Islam. Tiada guna kita mencela Filen EVAN ALMIGTHY yang khabarnya menghina kesucian nabi Nuh dengan menggambarkan Tuhan sebagai manusia dan sebagainya, tetapi Filem kita juga secara simboliknya lebih memalukan. Cloroxkan dahulu industri Filem kita agar kita dapat bersatu untuk menentang bahaya yang lebih besar. Jangan cemarkan Islam. Jika kita melihat filem-filem keluaran Indonesia, kadangkala filem mereka lebih memberikan gambaran kemurnian Islam. Mempromosikan pelakon wanita yang bertudung juga mampu berlakon tanpa perlu mendedahkan aurat mereka. Ini adalah salah satu uslub dakwah yang halus untuk memberikan dakwa bil hal yang indah.

Renung-renungkanlah agar kita dapat menyemarakkan perjuangan dan mengembalikan keizzahan.

KHAIBAR! KHAIBAR! YA YAHUD!!!

Terima kasih daun keladi... sudah baca komenla lagi... sudah komen jangan lupa like n follow belog ni... sama2 berkongsi rasa.... jazakumullahu khoir

0 org sabahat cumil doakan kebahagiaan kami:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ yang sangat disukai ♥


Get this widget here

♥klik hat sukaaa ja ♥

` (1) ~family xtvt~ (10) ~mAkaN MaLaM~ (4) ~mAkaN pEtAnG~ (3) ~maKAn TenGAHaRi~ (2) ~QeRoJe~ (3) ~sAraPaN pAGi~ (3) aadk's activity (2) aaraIMANI (16) ADNIN (8) Aidilfitri (3) aYAh (6) babah (1) bAby bOotiEs (1) baby sandals (2) banjir (1) beads (1) BeRpaNTang (1) BicAra FiLeM (3) bicara ilmu (11) bisness (2) bLOgwalKinG (1) breastfeeding (1) BuKu dan Diri Ini (2) churp2 (1) cr0ChEt (2) dari HATI (63) detox (1) episod berukhwah (1) eSELL Shaklee (1) faceBLOG (1) faCEbOOk (1) FriDaY's mOod (1) fun (6) Gigi (2) GivEAwaY (2) header blog (1) Herblax (1) Horror... (3) HPA (8) info (3) islamDANjihad (12) it's about BESdAY (7) jaLAn2 nGan CiK aBg (10) jomodershaklee (1) kaWAn2 BlogGers (3) kaWan2 TawEn (2) KDSA beseri (1) keahlian shaklee (4) KeHaMiLaN (16) kEjaDiaN2 (3) Kelahiran (2) kisah chentaku~ (14) KoLEksi HadiAH (1) lemang (1) LiRik LaGu (2) little caliphs (1) makanan bayi 6-8 bulan (1) mamamasak (1) mASakAN (17) mealshake (1) memory~ (10) miNumAn (1) misTERi (1) muhasabahdiri (1) MyCoNTESt (2) Omega Guard (1) oRiGami (1) PantangLarangShaklee (1) parenting (1) pEmAnis MuLuT (1) pencuci mulut (1) penyusuan (1) percutian (9) perkahwinan (60) PerkemBanGan Bayi (3) perMaTa Hati KaMi~ (31) pReGnanCy (1) puding (1) RagAm MyRa (28) ramadhan (3) saja2 (37) SeGmeN2 (7) sekolah (1) sembelit kanak-kanak (1) Set berpantang (2) Set Detox (1) Set Kurus (3) Set Menyusu (1) shaklee (13) shaklee perlis (3) shakleespecialpromotion (1) Shape Up Set (2) SpOnTanEOus ThuRsdAy (5) tadika (1) TAG sana sini (27) taMAn2 iLmu (4) Temuduga (1) TiPs (4) uMuM (9) unDER coNStrUctiOn (4) UniK dAN lUCu (4) Ustaz Anas (3) Vita-Lea (2) Vitamin c 500mg (1) Vitamin e (1) WorDLeSs WeDNesDay (28) YESpackShaklee (2)