Terkini dari teratak ❤ sїℱαℚїℝ ◝їlm◡ ツ ❤

0
surat dah ada dalam peti

PIMPINAN JIHAD PIMPINAN TERHAD

Jika kita melihat fanomena dakwah hari ini tidaklah sehebat zaman Nubuwwah dahulu. Kebanyakan uslub dakwah yang kita gunakan terpaksa meniti zaman terowong apabila banyak perkara yang kita gunakan disekat. Dakwah secara sirr adalah dakwah di awal kebangkitan Islam di mana kuasa jahiliyyah masih menguasai bumi. Masyarakat masih belum mengenal Islam yang sebenar. Sebagaimana yang kita alami sekarang juga tidak jauh bezanya Cuma masyarakat kita telahpun mengenal Islam tetapi tidak mengetahui apa itu Islam yang sebenar. Dalam mengharung mehnah yang menbadai, pimpinan jihad haruslah lebih teguh memperkasakan strategi agar dunia disinari cahaya Islam yang syumul.

Pimpinan yang sebegini sebenarnya amat terhad atau sedikit jumlah bilangannya berbanding dengan pimpinan yang tidak mengamalkan landasan syariat yang digariskan dengan betul dan teliti. Dalam membantu mendaulahkan Islam di bumi, ketaatan kepada pimpinan jemaah adalah amat penting dalam membentuk sebuah jemaah (pasukan) yang utuh. Menegakkan keadilan ditengah-tengah masyarakat muslim bukanlan suatu perkara yang mudah. Dunia bagai dibahagikan sepada dua golongan yang kontra walau hakikatnya memegang satu panji agama yang sama. Sebagai satu pasukan, kita harus bersatu agar dapat membina diri kita menjadi seorang pimpinan yang hebat bukan sahaja dalam masyarakat tetapi diri sendiri.

Pimpinan sebenarnya mempunyai nilai yang tinggi dalam sebuah gerakan apabila mereka dipikulkan dengan amanah Islam yang begitu berat sebagai peneraju gerakan ataupun merekalah yang bakal menentukan jatuh bangunnya sesebuah gerakan. Oleh itu mentaati mereka adalah wajib sekiranya tidak bertentangan dengan syaro’.

Dari Anas bin Malik r.a beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda: dengarkanlah dan patuhilah meskipun yang menjadi pemimpin kamu adalah seorang hamba sahaya negro yang kepalanya seperti anggur kering. (Hadith Riwayat Al-Bukhari)

Dari hadith di atas telah digariskan betapa pentingnya mentaai (wala) pada pimpinan kerana dengan ketaatan itu mampu manyatukan kekuatan dalam memerangi arus jahiliyyah yang semakin menular di minda masyarakat. Bukan itu sahaja malah meracuni segenap fikiran dengan kemanisan dosa sehingga terlalai dengan tanggungjawab sebagai seorang muslim/ah.

Oleh yang demikian, ayuhlah shabab sekalian, jiwa-jiwa yang memiliki hati agar menegakkan kalimah Allah dimuka bumi ini. Jadilah pemimpin untuk diri agar terhias dengan semangat jihad yang tidak terperi. Di mata syahid, di jiwa syurga, seluruh jasad akan menjadi segar dengan haruman RaudhahNya. Bangunlah dari tudur, kerana dunia Islam diambang bahaya. Tidak penya senjata melainkan dengan bersatunya umat Islam, maka kita akan beroleh jaya. Tiada masa untuk kita menongkat dagu menunggu kemungkinan yang hadir andai kita sendiri tidak bangun untuk mencipta kemungkinan tersebut.

KHAIBAR! KHAIBAR! YA YAHUD!!!

Terima kasih daun keladi... sudah baca komenla lagi... sudah komen jangan lupa like n follow belog ni... sama2 berkongsi rasa.... jazakumullahu khoir

0 org sabahat cumil doakan kebahagiaan kami:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ yang sangat disukai ♥


Get this widget here

♥klik hat sukaaa ja ♥

` (1) ~family xtvt~ (10) ~mAkaN MaLaM~ (4) ~mAkaN pEtAnG~ (3) ~maKAn TenGAHaRi~ (2) ~QeRoJe~ (3) ~sAraPaN pAGi~ (3) aadk's activity (2) aaraIMANI (16) ADNIN (8) Aidilfitri (3) aYAh (6) babah (1) bAby bOotiEs (1) baby sandals (2) banjir (1) beads (1) BeRpaNTang (1) BicAra FiLeM (3) bicara ilmu (11) bisness (2) bLOgwalKinG (1) breastfeeding (1) BuKu dan Diri Ini (2) churp2 (1) cr0ChEt (2) dari HATI (63) detox (1) episod berukhwah (1) eSELL Shaklee (1) faceBLOG (1) faCEbOOk (1) FriDaY's mOod (1) fun (6) Gigi (2) GivEAwaY (2) header blog (1) Herblax (1) Horror... (3) HPA (8) info (3) islamDANjihad (12) it's about BESdAY (7) jaLAn2 nGan CiK aBg (10) jomodershaklee (1) kaWAn2 BlogGers (3) kaWan2 TawEn (2) KDSA beseri (1) keahlian shaklee (4) KeHaMiLaN (16) kEjaDiaN2 (3) Kelahiran (2) kisah chentaku~ (14) KoLEksi HadiAH (1) lemang (1) LiRik LaGu (2) little caliphs (1) makanan bayi 6-8 bulan (1) mamamasak (1) mASakAN (17) mealshake (1) memory~ (10) miNumAn (1) misTERi (1) muhasabahdiri (1) MyCoNTESt (2) Omega Guard (1) oRiGami (1) PantangLarangShaklee (1) parenting (1) pEmAnis MuLuT (1) pencuci mulut (1) penyusuan (1) percutian (9) perkahwinan (60) PerkemBanGan Bayi (3) perMaTa Hati KaMi~ (31) pReGnanCy (1) puding (1) RagAm MyRa (28) ramadhan (3) saja2 (37) SeGmeN2 (7) sekolah (1) sembelit kanak-kanak (1) Set berpantang (2) Set Detox (1) Set Kurus (3) Set Menyusu (1) shaklee (13) shaklee perlis (3) shakleespecialpromotion (1) Shape Up Set (2) SpOnTanEOus ThuRsdAy (5) tadika (1) TAG sana sini (27) taMAn2 iLmu (4) Temuduga (1) TiPs (4) uMuM (9) unDER coNStrUctiOn (4) UniK dAN lUCu (4) Ustaz Anas (3) Vita-Lea (2) Vitamin c 500mg (1) Vitamin e (1) WorDLeSs WeDNesDay (28) YESpackShaklee (2)