Terkini dari teratak ❤ sїℱαℚїℝ ◝їlm◡ ツ ❤

1
surat dah ada dalam peti

SweetNye NikMAt aFteR UjiAn


Hujan yang awalnya mesra telah bertukar ganas, rintik kasar menjamah wajahku yang kedinginan. Ku lajukan pergerakan motor agar cepat sampai ke destinasi. Dalam redup pagi yang menyeliputi alam, ku teruskan jua perjalanan pagi yang sukar itu. Kak Zai harus sampai sebelum pukul8 di stesyen bas Sungai Petani. Aku dipaut keresahan. Dalam hujan yang kian lebat itu, bimbang demam Kak Zai akan bertambah teruk. Sampai sahaja ke destinasi, aku terpaksa bergegas pulang meninggalkan Kak Zai di situ lantaran debaran hati yang semakin memuncak. Aku memulas tombol minyak sekuat hati agar cepat sampai ke rumah. Kesejukan yang mengcengkam itu membuatkan aku sedikit menggigil. Ketika itu, mindaku berputar hebat mencari sisa memori yang kukuh tersimpan di kotak mindaku. Ingatan aku pada ayah, insan pembakar semangat memberi kegemilangan yang indah buat pendokong semangat...

.......

Pagi ini hujan amat lebat sekali, ku lihat ayah merenung jauh di jendela. Hujan yang turun bagai tiada tanda ingin berhenti. Aku tidak pernah ponteng sekolah selama ini hasil disiplin berhikmah didikan ayahku. Walaupun sakit mahupun demam akan dihantar jua ku kesekolah melainkan andai ianya teruk sahaja akan dibiarkan aku berehat dirumah. Tapi kemungkinan itu jarang sekali berlaku kepadaku. Tapi, pagi ini hujan yang lebat bagai menyulitkan perjalanan. Kami bukanlah dari keluarga yang senang, punya kereta buat kegunaan di kala hujan, hanya berbekalkan motor buruk milik ayahlah aku ke sekolah saban hari. Jaraknya bukanlah dekat. Bandar Kangar itu memerlukan 15minit perjalanan kalau hari biasa yang tidak hujan. Ayah mula menyarung baju.

”Boleh ka pi?” aku bertanya soalan yang telah aku tahu jawapannya. Ayah hanya mengangguk dan pantas aku menggapai topi keledar kerana tidak mahu ayah menunggu lama.

”Nah, pakai baju hujan ni...” ayah menghulurkan baju kalis air itu padaku. Serba salah aku untuk menyambut huluran kerana andai aku yang memakai baju tersebut maka ayah akan basah kuyup. Setelah ayah meletakkan disisi aku memakai dengan keadaan yang pilu sekali. Ingin menolak tidak mampu rasanya. Ibu membantu aku memakai baju hujan tersebut. Ayah menghidupkan enjin yang kesejukan berkali-kali sebelum ngauman kuat memecah sunyi. Aku menyalami ibu dan mencium dahinya sebelum melangkah turun dan melabuhkan punggung di bahagian belakang motor. Lambaian lembut ibu mengiringi perjalananku.

Meredah hujan lebat tanpa penghadang muka membuatkan ayah beberapa kali meraup mukanya. Getaran badannya dapat kurasai jelas. Kesejukan yang amat mengharukan aku. Bagai disayat duri yang tajam, jiwaku meronta kepiluan. Betapa besarnya pengorbanan ayah buatku. Begitu indah teladan yang ayah tunjukkan buat bekalan hidupku. Air mata menitik laju bersama lebatnya hujan pagi itu. Surah yasin ku alunkan untuk hadiah buat ayah agar menjadi kebal dengan kesejukan. Kutiupkan perlahan di belakang ayah. Surah yasin yang kuhafal itu seringkali mengiringi perjalananku setiap pagi. Ku ulang-ulang ia agar tidak alpa dan lupa dengan surah itu. Pagi itu, alunanku begitu sayu kerana air mata deras mengalir. Cepat-cepat ku senyum agar tidak disedari oleh ayah kelak apabila tiba di sekolah.

Kegetiran ayah menbuatkan aku lebih kuat, segelas susu berisi kasih sayang ibu yang tak terperi buat pembakar semangat untuk ku terus berjuang mencari pahala buat kalian berdua. Biar tiada pahala buatku, agar semuanya menjadi pendinding kalian dari api neraka. Itu sahaja yang mampu ku lakukan agar diri kalian sentiasa kuat denganku. Tidak terbalas rasanya pengorbanan kalian. I love both of you till the end of my last breath. InsyaALLAH!

.......

Tanpa kusedari, motor mula memasuki kawasan taman. Tatkala lemahnya jiwaku ketika itu, aku memberhentikan motor di tepi warung cik Su untuk membeli sebungkus nasi buat pelapik perut. Kakiku pula bagai ditolak memasuki ruang kedai sehingga mataku tertangkap pada sebuah balang kecil yang amat kukenali. CLOUD9! Bagai tidak percaya yang coklat kegemaranku ada di situ. Setelah hampir berbulan-bulan ku mencari di sekitar kawasan taman tersebut tapi tiada satupun yang menjualnya termasuklah kedai yang kumasuki kini. Bagaikan dipukau hebat, aku melafazkan syukur ke hadrat Ilahi.

Walaupun ia hanyalah coklat CLOUD9 yang biasa, tetapi luar biasanya ialah kuasa ALLAH yang membelai jiwa hambaNya yang kesedihan itu amat menakjubkan. Tidak rugi mencurahkan cinta buat Allah kerana Allah lebih romantis dalam mengzahirkan cinta buat hambaNya yang kesunyian. Terasa begitu segar sekali. Moga cerita ini menjadi wadah beharga buat pencari cinta sejati... LOVE YOU MOM! LOVE YOU DAD! LOVE ALLAH and you will feel the tranquility inside of your heart…

Terima kasih daun keladi... sudah baca komenla lagi... sudah komen jangan lupa like n follow belog ni... sama2 berkongsi rasa.... jazakumullahu khoir

1 org sabahat cumil doakan kebahagiaan kami:

9n0L4 9n0L4 said...

ade bakat jadi penulis is ni. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ yang sangat disukai ♥


Get this widget here

♥klik hat sukaaa ja ♥

` (1) ~family xtvt~ (10) ~mAkaN MaLaM~ (4) ~mAkaN pEtAnG~ (3) ~maKAn TenGAHaRi~ (2) ~QeRoJe~ (3) ~sAraPaN pAGi~ (3) aadk's activity (2) aaraIMANI (16) ADNIN (8) Aidilfitri (3) aYAh (6) babah (1) bAby bOotiEs (1) baby sandals (2) banjir (1) beads (1) BeRpaNTang (1) BicAra FiLeM (3) bicara ilmu (11) bisness (2) bLOgwalKinG (1) breastfeeding (1) BuKu dan Diri Ini (2) churp2 (1) cr0ChEt (2) dari HATI (63) detox (1) episod berukhwah (1) eSELL Shaklee (1) faceBLOG (1) faCEbOOk (1) FriDaY's mOod (1) fun (6) Gigi (2) GivEAwaY (2) header blog (1) Herblax (1) Horror... (3) HPA (8) info (3) islamDANjihad (12) it's about BESdAY (7) jaLAn2 nGan CiK aBg (10) jomodershaklee (1) kaWAn2 BlogGers (3) kaWan2 TawEn (2) KDSA beseri (1) keahlian shaklee (4) KeHaMiLaN (16) kEjaDiaN2 (3) Kelahiran (2) kisah chentaku~ (14) KoLEksi HadiAH (1) lemang (1) LiRik LaGu (2) little caliphs (1) makanan bayi 6-8 bulan (1) mamamasak (1) mASakAN (17) mealshake (1) memory~ (10) miNumAn (1) misTERi (1) muhasabahdiri (1) MyCoNTESt (2) Omega Guard (1) oRiGami (1) PantangLarangShaklee (1) parenting (1) pEmAnis MuLuT (1) pencuci mulut (1) penyusuan (1) percutian (9) perkahwinan (60) PerkemBanGan Bayi (3) perMaTa Hati KaMi~ (31) pReGnanCy (1) puding (1) RagAm MyRa (28) ramadhan (3) saja2 (37) SeGmeN2 (7) sekolah (1) sembelit kanak-kanak (1) Set berpantang (2) Set Detox (1) Set Kurus (3) Set Menyusu (1) shaklee (13) shaklee perlis (3) shakleespecialpromotion (1) Shape Up Set (2) SpOnTanEOus ThuRsdAy (5) tadika (1) TAG sana sini (27) taMAn2 iLmu (4) Temuduga (1) TiPs (4) uMuM (9) unDER coNStrUctiOn (4) UniK dAN lUCu (4) Ustaz Anas (3) Vita-Lea (2) Vitamin c 500mg (1) Vitamin e (1) WorDLeSs WeDNesDay (28) YESpackShaklee (2)